noud-en-jet.reismee.nl

Kia Ora!!

Kia Ora! Oftewel hellow op zijn Maori's!

Momenteel zijn we in een zeer regenachtig nieuw zeeland! Het komt hier echt met bakken uit de hemel zetten. Een cadeautje vanuit Fiji of een staartje van de Floods uit Australia we weten het niet precies, maar ze verwachten vandaag en morgen dat er zo'n 500 mm valt hier op het Noorder eiland van Nieuw Zeeland in de omgeving waar wij momenteel bivakkeren en dat is aardig wat! Wij zijn momenteel in Rotorua en hebben vandaag de eerste week met onze Jucy Crib erop zitten. We zijn al helemaal gewend aan onze nieuwe stek. Lekker zelf koken, een prima bedje en hij brengt ons overal heen waar we willen (daarvoor moeten we ‘m wel vaak wat te drinken geven ;-) ) En ook op zo'n regenachtige dag als vandaag hebben we er toch wat plezier van!

Maar met onze reisverhalen waren we ergens anders gebleven....Sydney! Pff het lijkt alweer zo'n tijd geleden dat we er in vogelvlucht over zullen schrijven. De vlucht naar Sydney ging 9 uur duren en we zouden de nacht ingaan dus dachten te kunnen slapen . Maar helaas dat was niet zo, we hebben veel films gezien, stuk of 3 (deze keer wel een eigen schermpje) , maar in slaap komen lukte niet. Dus toen we landden op Sydney airport waren we aardig brak. Het was daar ook alweer ochtend, 4 uur tijdsverschil met Thailand en 10 uur met Nederland. Gelukkig hadden we snel onze guesthouse Shuttle gevonden en werden natuurlijk als laatste afgezet. Toen was het 9 uur. We kregen te horen dat 10 uur de check out time was en daarna onze kamer nog schoongemaakt moest worden, dus moesten nog 2 uur wachten. Maar even de omgeving gaan verkennen en een ontbijtje ergens nuttigen, we werden meteen geconfronteerd met de Australische prijzen....heel anders dan Thaise. Wat we in Sydney voor 1 ontbijtje betaalden, hadden we er in Thailand wel 6 ontbijtjes voor. Maargoed.....dat is ook wel te verwachten. Ontbijtje op terug naar het Guesthouse en op naar onze kamer...een dikke dikke tegenvaller. Voor het geld wat we betaald hadden echt een crapy kamer zeg....geen badkamer en toilet op de kamer, maar te moe om te gaan klagen en gaan pitten. De wekker gezet voor 14.00 uur zodat we nog wat aan de dag zouden hebben. Natuurlijk iets later eruit gekomen en opgefrist. De badkamers en toilet waren wel heel erg netjes i.v.m . onze kamer. Bij de receptie wat info gevraagd en een stadplattegrond lopend de stad gaan verkennen. Als eerste door de botanische tuinen op naar het Opera huis! Wow wat gaaf om te zien, natuurlijk heel wat kiekjes gemaakt. De trappen op en waren benieuwd op er nog een voorstelling zou zijn de dagen dat wij er waren. Keuze genoeg, maar we vonden het wel leuk om een opera te bezoeken in het opera house. Bij het ticket office gevraagd of er nog kaarten waren. Er werd ons verteld dat we de volgende ochtend vroeg in de rij moesten gaan staan voor de laatste 10 staanplaatsen en 4 zitplaatsen hoog in de nok. Dat zouden we dus morgen ochtend doen. Daarna doorgewandeld naar Circulair Quay, hier vertrekken veel ferry's , was leuk om te zien. Hier neergestreken bij een tentje. Jet dacht een lekkere Latte macchiato besteld te hebben, maar kreeg een esspresso met een klein beetje melk...toch opgedronken en Noud had een biertje besteld. Toen weer doorgewandeld naar 'The Rocks' een wijk met veel Pubs dichtbij de harbour Bridge. Hier moesten we zijn om onze bridge walk te boeken. Wat info opgevraagd en ons laten adviseren om op de dag zelf te boeken. Daarna een pub opgezocht en heerlijke steak met friet genuttigd. Toen was het echt de hoogste tijd om terug te gaan naar ons guesthouse. Dat was nog een aardige wandeling, ook waren we een beetje de weg kwijnt, waardor we door de achterbuurten van Sydney dwaalden. We zagen veel daklozen overal hun slaapplek zoeken. Toen we uiteindelijk bij ons guesthouse aankwamen dachten we nog even een drankje te doen in onze wijk 'Kings Cross' Deze wijk had veel backpackers onderkomens gemixt met adult entertaiment clubs. Het leek op een straat uit Thailand. Na het drankje lekker neergeploft in onze zeer warme kamer, ventilator was kapot, toen maar wel gaan klagen. We kregen een nieuwe en uiteindelijk kunnen slapen. De volgende ochtend dinsdag, 11 januari, zeer vroeg opgestaan, tot ongenoegen van jet, wat was ze sjago zeg...;-), om naar het oerahouse te gaan voor kaartjes van madame butterfly. Om 8.00 uur waren we bij het Opera house, was ook nog een half uur lopen, jippie, we waren de eerste, dachten we. Maar toen om 08.30 uur het ticketoffice open ging waren er al 5 luitjes voor ons, die stonden dus ergens anders te wachten. Toen we eenmaal aan de beurt waren hadden ze nog maar 1 staanplaats. Wel waren er nog 2 kaartjes beschikbaar voor de volgende dag voor theatershow 'Soap' een combo van acrobatiek en opera in en om badkuipen. Nou da leek ons ook erg leuk...nog leuker dus die kaartjes gekocht. Het was inmiddels 10 uur en hadden trek , ergens een ontbijtje genuttigd en doorgewandeld naar de Harbour bridge walk, en voor de avond de bridge walk besproken. Daling harbour, toen we daar aankwamen begon het toch te plenzen!!! Dan maar in het winkelcentrum schuilen, beetje rondgekeken en een heel klein beetje geshopt voor jet ;-) en toen weer naar buiten doorgelopen naar de Sydney Fishmarket, geweldig! Allemaal verse vis, zag er heerlijk uit! Natuurlijk hier geluncht, mixed visgrill schotel op. Nou dat was gelijk genoeg voor de hele dag. Het was inmiddels alweer 3 uur en de hoogste tijd om terug tre gaan naar het guesthouse om ons klaar te maken voor de Bridge walk. Was een aardige tippel wederom. Eenmaal terug, even gaan liggen voor een powerslaapje. Dat kwam goed van pas om onze voetjes te rusten te leggen. Na het korte slappje weer opgefrist en terug gelopen naar de harbour bridge. We hadden de tour van 19.45 uur. Moesten wachten bij Gate 1, hier werden we precies om 19.45 uur binnen geroepen, in tegensteling tot alle activiteiten in thailand en laos, werden er hier hoge veiligheidsmaatregelingen genomen, moetsen een speciaal pake aan, alle sieraden af in in kluisje, mochten geen camera's of telefoons mee de brug op. Kregen een tuigje aan, regenjas mee, fleecedeken, mijnwerkerslamp op je hoofd en een proeftrapje op en af en natuurlijk nog een formulier ondertekenen. De bridge walk was niet zo spectaculair als het ziplinen, omdat je niet naar beneden kon kijken. Maar eenmaal bovenop de brug was het uitzicht fenomenaal! Gaaf om Sydney in het donker te zien. En wat ook zo leuk was om te zien, the flying foxes, vleermuizen met een vossenhoofje, lijkt wel, ze zijn ongeveer 3 keer zo groot als de gewone vleermuis. Onderweg naar boven en naar beneden werd door onze gids 'Alessandro' nog wat leuke feitjes over de brug en Sydney verteld en nam hij een aantal foto's. Terug beneden hebben we voor veels te veel geld 2 foto's gekocht...maarja dan heb je nog een aandenken en ze waren erg leuk. Daarna een drankje gedaan met de Londense Matt, die in de groep zat en was het al erg laat, 01.00 uur, snel terug gewandeld naar naar guesthouse. De volgende octend schoten we om 11.00 uur pas wakker, jet had enorme last van haar keel en volede zich niet lekker. Maarja het was onze laatste dag in Sydney, dus een berg aan paracetamollen naar binnengewerkt en hup de stad in. Eerst aar paddy market, maar snel weer weg. Leek op de nightmarkets uit Thailand, veel Aziaten met kraampjes. Toen weer naar de Fishmarket gestrmpeld, want we hadden vandaag Shasimi in petto, vers in plakjes gesneden tonijn en zalm, was te lekker! Met een zeewier salade. Het plan was om eigenlijk naar Bondi beach te gaan, het bekende strand, maar van jet haar collega Heleen, hadden we de tip gehad om naar manly beach te gaan. En dat was een zeer goede tip, want het was met de ferry, dus zag je nog wat. Wij op naar manly beach, we waren een beetje aan de late kant, 16.00 uur kamen we daar aan. Noud dacht lekker een bierje of 2 te gaan nuttigen op het strand. Blinkjes gekocht, was er een alcoholverbod voor op het strand en op straat, hihi! Wij lekker op het strand gelegen en daarna weer een stak met friet gegeten in een pub. Om 19.30 uur de ferry terug genomen naar Circulair Quay, en dat was een schot in de roos! Wat een geweldige zonsondergang hebben wij meemogen maken vanaf de ferry over de skyline van Sydney. Eenmaal terug bij Circulair quay snel naar het guesthouse gelopen om ons op te frissen en om te kleden voor de theatervoorstelling. Deze hebben we net gehaald. De theauter voorstelling was erg leuk. Veel acrobatiek gemixt met Opera bubbels humor en soap...in buidkuipen. Een mooie afsluiter van 3 dagen Sydney!

Volgende keer is nieuw zeeland aan de beurt! We hebben inmiddels wat meer foto's geplaatst. Ook in het mapje Thailand Laos!

Ciao! Liefs Jet en Noud! XXX

ps nogmaals sorry voor alle foutjes, maar we lezen de verhalen niet na...;-)

Margit

Klinkt allemaal weer goed, jullie maken goed gebruik van je tijd. Nu maar hopen dat je in je juicy crib ook een beetje uitrust. Veel plezier in Nieuw Zeeland.

Naat

Het leek even alsof jullie 20 verhaaltjes erop hebben gezet, volgens mijn inbox :p. Opera house! beleving!
Hier is het IFFR in aantocht :D. Veel plezier met de didgeridoo's, maori's, kiwi's, dolfijnen, schildpadden en elkaar! XX

Olav

Klinkt allemaal erg goed jonges! Nieuw Zeeland wordt ook super! Waitomo Caves black water rafting is erg leuk vind ik zelf!

Enjoy!

Wout en Magda

Weer een spannend verslag en maar hopen dat de regen snel voorbij is. Ennnnnnne, Arnoud een baardje, is je scheerapparaat kapot???????
Wij zijn net terug van een nachtje HillBilly, Mor en Nens waren daar ook en hebben naar hun reisverhalen geluisterd.
Liefs van ons.

Kruimel

En we verwachten bij terugkomst wel wat vette maori tattoos te zien :-D!!

barbara

go, toen ik het verhaal over Sidney las, kwam er toch weer veel boven van onze ervaringen daar. Grappig dat je toch blijkbaar veel dezlefde dingen doet als daar bent. Wij hebben in het Operehouse een concert meegemaakt, was geweldig. Nu jullie in Nieuw Zeeland slecht weer hebben raad ik je aan je bbadpak maar aan te houden, als er dan te veel water op je afkomt hoef je je niet te verkleden en kan je gelijk gaan zwemmen. Nou luidjes, op naar jullie volgende verhaal, geniet aan sla alles goed op in je geheugen, ook de geuren enz.liefs barbara

Patries

Hee lieverds!!!

Leuk verhaal weer, op naar Nieuw Zeeland!

marion

Lieve Jet en Noud, wat leuk weer om te lezen wat jullie allemaal beleven, Sydney lijkt me fantastisch! Vooral de fishmarket natuurlijk, had ik ook wel even willen zijn! Hopelijk hebben jullie nu wat beter weer bij de Maori's, in jullie leuke VW-tje! Geniet ervan en van elkaar, tot mails!

Nel Hofland

Lieve Jet en Noud,
Jammer dat Noud niet in Nederland is want de Avro is op zoek naar de "nieuwe Zorro", je had zeker een kans gemaakt. Jammer dat de regen met bakken uit de hemel komt, maar goed jullie slapen wel van de grond.
Uiteraard weer genoten van jullie reisverslag en op naar het volgende avontuur, want daar houden jullie van.

Liefs mam Nel

Zus

Zie de wind waait door de bomen, heerlijk avondje in de Juicy Crib is voorbij gekomen! Hou elkaar maar lekker vast, dan kan er niks gebeuren! Mam en ik hebben net een healthy meal op en gaan zo op kraambezoek bij Tibbe, zoon van Femke en Onne! Papa maakt het ook goed, dinsdag is hij nóg dichter bij jullie, in Hongkong, en dan komt hij weer lekker naar huis! Geniet van al het moois daar want...(en dit wil je niet lezen maar ik schrijf het toch) over 5 weken zitten jullie weer achter je bureau of in de studieboeken!

Dikke kus
Zus

peter meerman

Ik lees jullie verhalen met veel plezier, hebben jullie het seaworld nog bezocht in Sydney?
Geniet van New Zealand

frits

Het is weer een mooie story. Erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Veel succes met het schrijven van de volgende.