noud-en-jet.reismee.nl

No worries, we're fine!!

G'daymates;-)

Het is inmiddels alweer een poosje 2011 en weer tijd voor een verhaal! Wij hebben het gevoel dat we inmiddels alweer een maand reizen achter de rug hebben, terwijl het nog maar 14 dagen zijn. Maar zoals de titel zeg: No worries, het gaat supergoed met ons! Inmiddels zijn we gearriveerd op onze droombestemming; Nieuw Zeeland, wat nog moet blijken, maar ....toen gisterhet vliegtuig landde in Auckland kregen wij beiden een zeer behagelijk gevoel. Dus Nieuw Zeeland kom maar op. Overigens is het hier 12 uur later dan bij jullie. Grappig, op het moment dat jullie gaan werken, gaan wij avondeten. Dit is nog maar dag 1 met dat tijsdverschil hoor, want de afgelopen dagen met Sydney was het 10 uur en in Thailand 6 uur. Ja Thailand hebben we inmiddels verruild voor de Westerse wereld en we moeten jullie stiekem vertellen dat ons dat zeer goed bevalt. Waarom? Voornamelijk omdat de prijzen hier vastliggen, dus je hoeft niet meer te onderhandelen of strijd te voeren over de prijs voor je taxi, je overnachting enz, je wordt niet meer opgelicht. Zeer prettig dus!

Maar de vorige keer waren we gestopt toen we de grens overgingen van Laos naar Thailand. De grens over van Laos naar Thailand waren we lichtelijk opgelicht, de trip zou 2 uur duren, maar duurde maar 30 minuten. We werden met een busje naar de friendshipbridge gebracht, gedropt en dat was het, owja, we kregen nog een busticket om de bus over de frienshipbridge te pakken ( welke de grensoverganng was) Er daar stonden we dan met een Australisch stel in Nong khai Thailand, maar we waren nog niet in het centrum van Nong Khai, wat ons wel beloofd was. Dus moesten we een taxi pakken, en ja hoor zo werden we weer opgelicht. Een een of andere patser stond naar met zijn zeer luxe tuktuk-(pickup) en vroeg veels te veel om ons af te zetten bij het station van Nong Khai, we waren er binnen 2 minuten dus hadden amkkelijk kunnen lopen. Eenmaal daar deed de ATM het niet en zo moesten we weer terug naar de grensovergang op te pinnen (we hadden geen Thaise baths meer). Al met al gepind en een treinticket geboekt voor de nachttrein die avond naar Bangkok. Dat deed het Australische stel ook en gezamelijk hebben we de middag doorgebrackt bij een toko aan de overkant van het station. Toen de trein vertrok om 18.20 uur kwam er al direct een vervelend mannetje de bedden opmaken, dit betekende dat we moesten gaan slapen. We hadden upperbeds geboekt en onder ons waren de plekken ook bezet. Toen maar naar de restauratiewagon gegaan en hier hebben we met het Australische stel yatzee gespeeld, wat wij hen hadden aangeleerd en zij ons weer een leuk kaartspel. Ook weer een Big Chang genuttigd, waarvoor we de beer Lao hadden ingeruild. maar eerlijk is eerlijk, beiden drinken goed weg ;-) . Na flink wat potjes kaarten was het tijd om te gaan slapen en dat hebben we gedaan. Smorgens om 05.30 werden we van ons bed gelicht, de allervervelendste beddenThai deed voorkomen dat we elk ogenblik in Bangkok konden aankomen, uiteindelijk waren we pas om 08.00 uur in Bangkok. Eenmaal aanhgekomen het Australische stel gedag gezegd, en als een speer met de tuktuk naar Koh San road, we moesten namelijk de tickets naar Koh Phagnan boeken. En aangezien het rond oud en nieuw was zou het erg druk zijn. Nou dat was het ook, want op de fast ferry genaamd Lohmprahay was geen plek meer. BALEN! Maar na wat gebel kregen we te horen dat er nog 2 plaatsen waren op de slowboat. Nou nemen die kans! Afijn wij geboekt voor de volgende dag 29 december om 18.00 uur vertrekken uit bangkok en de volgende dag om 12.00 zouden we dan aankomen op Kho Phagnan. Prima....Wij spullen gedropt in een guesthouse, wasje weggebracht, ontbijtje gegeten en wat door bangkok gaan slenteren. We hadden eigenlijk geen idee wat te doen, maar we vermaakten ons wel. Toen we rond een uur of half 4 weer bij Koh San Road aangeslenterd kwamen en Noud een Pad Thaitje bestelde bij een kraampje, tuurde Jet wat rond en wat zag ze??? Zag ze het nou goed..erop afgestormd en ja ze waren het echt.JAAAAA geen 10 meter verder stonden Sten en Muriel bij een kraampje.....Nou te gek...!! We wisten wel van elkaar dat we in bangkok waren, maar hadden niet echt wat concreet afgeproken, we hadden wel naar elkaar gemaild en gesmst om eventueel wat af te spreken maar dat was niet helemaal goed overgekomen. maar hoe te gek is dat als je elkaar toch zomaar tegenkomt! Hier is een hele leuke avond uit voort gevloeid want we zijn naar een thaibox gala gegaan! het was zeer spectaculair. Zowel in de ring als erom heen. Coaches die meebewegen, Thaien die aan het wedden zijn wie er wint. het was erg gaaf om mee te maken! Na weer afscheid te hebben genomen van Sten en Muriel die avond hebben we een tuktuk gepakt naar ons guesthouse. Die tuktukdriver reed als een razende door de straten van Bangkok en toen hij ging inhalen op de andere rijbaan en we oog in oog met een tegenligger kwamen dacht Jet dat het flink mis zou gaan en moest heel hard gillen. gelukkig liep het goed af! maar we waren blij dat de rit was afgelopen. De volgende dag, de 29ste hebben we onze was opgehaald, ontbijtje gedaan, beetje achter de compu foto's uploaden en toen kwamen we ook nogeens onze met-gestrandeling Mark tegen. Daar hebben we gezellig een drankje meegedaan en toen was het voor ons tijd om naar het verzamelpunt voor onze reis naar Koh Phagnan te gaan. Wederom afscheid genomen van mark en op naar de bus. Dit verliep allemaal vrij vlotjes nog geen uurtje later zaten we in een VIP bus met special paint en reden we in de avondspits Bangkok uit. Eenmaal de avondspits uit reed de buschauffeur vlot door. Jet dacht dat de bus af en toe om zou slaan, maar na een paar stopjes waren we om 05.10 uur in de ochtend al in Surat Thani, hier zouden we doorvervoerd worden naar de de slowboat naar Koh Phagnan. maar we bleven maar wachten met een hele groep mensen, wachten wachten en wachten, maar geen bus naar de haven. iedereen ging navraag doen, sommige groepjes werden naar een tuktuk verwezen en die reden weg. maar wij moesten maar geduld hebben. Uiteindelijk kwam er een bus om 10.30 uur :-( Toen wisten we iegenlijk al dat we de ferry hadden gemist :-( En dat was ook zo, want na een uur rijden, kwame we bij een lege haven en kregen we te horen dat we pas om 15.00 uur de volgende ferry konden nemen. Wat hadden wij de pest erin! maar wat kan je doen...helemaal niks! Dus weer wachten, de tijd verdrijven met kaarten en omstebeurten Angry bird spelen. Om 15.00 uur liepen we naar de ferry pier, die pas om 15.30 uur aankwam. Wij aan boord en uiteindelijk ging de ferry pas om 17.00 uur weg, dus weer wachten aan boord...pFFFFF nu waren we het echt zat. De boottocht was best heftig want de zee was aardig wild, maar gelukkig...om 19.00 uur, na een reis van 24 uur) kwamen we aan op Koh Phagnan. Gelukkig maakte ons resort een hoop goed, een prachtige bungalow, het geluid van de zee, heerlijk eten en zeer vriendelijke mensen! Ja hier zouden we ons heel goed kunnen vermaken voor 4 dagen. Dat hebben we ook gedaan. Helaas zat het weer een beetje tegen, maar dat heeft de meeste pret niet mogen drukken. 31 december hebben we ons dorpje in het noorden verkend, het was bewolkt maar prima om te relaxen, want niet teveel inspanning met de Full-moonparty in het vooruitzicht. Lekker op tijd gaan douchen en relaxen voor een avondje stappen. Eerst een heerlijke maaltijd op op het resort en daarna werden we samen met 3 Engelse gasten al op tijd naar de Fullmoon party gebracht. De jongens zeiden dat het een kriem zou worden om een taxi terug te nemen omdat er 60.000 mensen werden verwacht en helaas had de eigenaar van ons resort geen zin om ons weer op te pikken. Toen we aankwamen bij de party was het al een drukte van jawelste. Wij een bucket gekocht op straat en op naar het strand. Het was een hele belevenis echt superleuk om mee te maken. En om 00.00 uur was het helemaal leuk, eerst aftellen en dan yoehoe!!! Happy newyear....in de zee naar het vuurwerk kijken, hoe uniek is dat! We hebben ons geweldig vermaakt en om 04.00 uur de taxi genomen naar het resort. Jet is daarna in diepe slaap beland, Noud ging nbog even een vuurtje maken op het strand, wat niet gelukt is. Toen we vroeg in de ochtend wakker werden hebben we nog kunnen skypen met Noud zijn broer Tuur en aanwezigen daar (o.a. Marientje en Derek) dat was heel leuk! De rest van nieuwjaarsdag zijn we ontzettend brak geweest en niks uitgevoerd, beetje op het resort rond gehangen, het was ook bewolkt die dag. De dag erna waren we weer fit en hebben we een scootertje gehuurd en zijn we het eiland rond gecrosst. Erg leuk om te doen, hier en daar weer een pitstop gemaakt en uiteindelijk zijn we op een mooi strandje beland om een drankje te doen en hebben we een supermooie zonsondergang gezien...TOP! Voor 3 januari hadden we een tripje geboekt naar het Ang Thong Marine park. Met een supersnelle speedboat en 28 andere peoples werden we ernaar toe gevaren. Het Ang Thong Marine park is een eilandengroepje in de Thaise golf. Echt bounty, super mooi! Hier hebben we bij de eerste stop gesnorkeld, helaas niet al te veel vissen gezien, maar wel lekker in de zee gedobberd. Daarna wat eilandjes langs gevaren en de laatste stop was bij een wat groter eiklandje waar we wat langer verbleven. Heerlijke lunch op en lekker gezwommen en gezond. Daarna in sneltreinvaart terug naar Koh Phagnan. Eeenmaal aangekomen kwamen werden we terug gebracht naar het resort. Hier hebben we weer een heerlijke maaltijd op en kregen we te horen dat ze onze boot tickets naar Koh Tao hadden kunnen boeken voor de volgende dag. Gelukkig nu met de snelle boot! De volgende dag zijn we gedropt bij de haven 'Thongsala' en ging de ferry precies op tijd dez kee. Koh Tao ligt anderhalf uur varen van Koh Phagnan vandaan en wordt ook wel schildpadeiland genoemd maar waar de naam precies vandaan komt is niet duidelijk. Het eiland lijkt van de zijkant op het schild van een schildpad, ook gebruiken verschillende bedreigde zeeschilpadden het eiland als nestplaats. Het is ook de plek om je padi te halen voor een voordelige prijs. Helaas lag dit niet in onze planning (Jet mag niet duiken door haar ooroperatie). Omdat dit een favoriete duikbestemming is voor velen en het ook nog eens het hoogseizoen was, hadden wij besloten om niks te boeken. En dat was heel verstandig, want we konden helemnaal niks vinden. Werkelijk waar alles zat vol! Daar sta je dan met je 15 kilo zware rugzak op in 32 graden warmte op een eiland! wat moet je dan doen? De moed was flink in onze schoenen gezakt...tsja dan maar snel naar een toiroperator om te vragen nog een boot naar het vasten gaat. Zo gezegd zo gedaan. Er was geen snelle boot meer naar het vaste land, maar wel een nacht ferry, en cheap ook! Dus wij enigzins opgevrolijkt om het feit dat we dan gelijk een overnachting zouden hebben en geboekt! De zeer vriendelijke man zei dat we onze spullen achter konden laten en nog wat rond konden wandelen en om 20.00 uur naar de ferry gebracht zouden worden. Het was immmers nog maar 16.00 uur. Toen zijn we lekker op een lounge terras aan het water gaan zitten en hebben wederom van een heerlijke zonsondergang kunnen genieten. Verder nog een rondje gelopen en toen baalden we bestwel dat we niet langer zouden blijven op Koh Tao. Het was er zo relaxed en gezellig. Eenmaal terug bij de touroperator kwam hij met het blijde nieuws dat een vriend van hem nog een kamer beschikbaar had. Noud is mee gelopen om te kijken naar de kamer, en kwam al snel terug dat het best te doen was. De nachtferry omgezet naar de volgende dag en hup naar onze kamer! De volgende dag hebben w een longtail boot gepakt naar een bounty eilandje dicht bij Koh Tao. Helaas was het flink bewolkt deze dag, dus kwam het niet helemaal bounty over maar evengoed een mooie dag gehad en waanzinnig kunnen snorkelen. Helaas zijn we weer eerder terug gegaan naar Koh tao omdat het begon te regenen. De uurtjes die we moetsen wachten om naar de ferry te gaan, was een soort kamperen. We mochten uiteindelijk nog douchenbij iemand anders en om de tijd door te komen wat rondgewandeld in de regen en nog een hapje op bij een straat kraam. Toen was het tijd om naar de ferry te gaan. Eenmaal daar afgezet snel onze backpack gedropt op de slaapzaal en een stapelbed uitgezocht. het was trouwens wel grappig hoe het eruit zag. Een ferry met kleine trucks aan boord,kratten lege bierflessen en oud papier waren geladen en dan 2 slaapzalen met gemixt volk, zowel Thaaien als backpackers en truckers. De meeste backpackers gingen voor een visa run heen en weer naar Birma, mag je weer 15 dagenlanger in thailand blijven. Zo'n run kost ongeveer omgerekend 30 euro. Wij waren als enigen die terug gingen reizen naar Bangkok via Hua Hin bleek later. Nog een pizzaatje naar binnengewekt en om 23.00 uur vertrok de boot naar het vaste land. Grappig dat deze ferry er zo'n 6 uur over een afstand van 75 km doet. Het was ook strormachtig op zee, want de boot deinsde behoorlijk. Maar toen we eenmaal in slaap waren geschommeld waren we er al weer...pfff 05.00 uur s'ochtends vroeg hoor en behoorlijk gaar! Het was ook weer spannend waar we terecht zouden komen nadat we een taxi hadden genomen naar een busstation. De overige backpackers werden opgepikt met een minivan en wisten wat hun bestemming zou zijn. gelukkig werden wij netjes afgezet bij een busstation en met gebarentaal een kaartje gekocht voor de bus richting Hua Hin. Het was een locale bus met een chaffeur, een bus conducteur en een een soort van buspiccolo die de bagage regelde.De bus stopte waar er maar mensen langs de kant stonden en dat gaf een hoop vertraging. Wat nog heel grappig was dat we ook nog een keer stopte bij een minitempel, daar ging onze busppiccolo bidden en stak wierrook aan, hij nam tuurlijk neem lekker de tijden toen hij uitgebeden was stak hij tot onze verbazing nog een paar rotjes af.....en hup sprong de bus weer in en gassen maar. Rond een uur of 2 s' middag kwamen we in Hua Hin aan, we waren overgezet op een gammel stadsbusje, waar we van een ouder Duits echtpaar hoorden dat Hua hin geweldig moest zijn. dat beloofde wat. maar eenmaal aangekomen leek het wel Benidorm aan de Thaise golf. Veel hoge appartementencomplexen en hotelgebouwen aan het strand. Terwijl we opzoek warenm naar een guesthouse kwamJan de Koning voorbij gescheurd op zijn scooter en tipte ons voor zijn guesthouse 'Kings home'. Aangezien we niks beters konden vinden hapten we toe en wandelde naar zijn guesthouse.Huiselijke sfeer met veel tierelantijntjes, maargoed we hadden weer een plek voor 2 nachten. Jan bleek na 20 jaar goed de Thaise mentaliteit over te hebben genomen want hij had ons gepaaid met wifi, gratis gebruik van de computer met internet en warme douche, maar er was geen wifi, geen internet verbinding op de computer en geen warme douche. We hebben er niks van gezegd, we hadden geen zin meer om te klagen. Wat wel leuk was dat we Nederlandse televisie hadden en dat gaf een huiselijke sfeer. We hebben relaxte dagen gehad, heerlijke sushi gegeten, strand gelegen, de avondmarkt bezocht, vismarkt bezochten wat in de stad rond gewandeld.

Op zaterdagochtend 8 januari hebben we de bus naar Bangkok genomen. Voor onze laatse nacht in Thailand hadden we een super deluxe hotel geboekt, Nouds verjaardagscadeau van zijn ouders, Lebua State tower! En dat was toch luxe! Een zeer grote hotelkamer, met woonkamergedeelte, keuken, grote badkamer metbad en douche op de 55ste verdieping met een fenomenaal uitzicht zowel dag als nacht over Bangkok! hier hebben we ontzettend genoten, een heerlijk culinair gedineerd. waren overigens wel hele andere prijzen, maar wat kon ons het bommen....dit was paradijs voor ons! na een heerlijke nachtrust hadden we een geweldig ontbijtbuffet waar we lekker de tijd voor hebben genomen, daarna nog maar een keer gaan badderen en douchen......en toen was het helaas tijd om uit te checken om 12.00 uur. Heel fijn was dat we tot 14.00 nog gebruik konden maken van de hotel faciliteiten, dus wij zijn voor anderhalf uur de sportschool ingedoken, dat was wel nodig. Daarna heerlijk nog even de sauna ingegaan gedoucht en helemaal klaar voor onze reis later die dag naar Sydney. Het hotel heeft een taxi met een vaste prijs naar het vliegveld voor ons gefixt, heel fijn! Binnen no time waren we op het vliegveld, ingeckeckt en door de douane heen.

En toen was het tijd om dag te zeggen tegen Asia, het eerste deel van onze reis. Wat een 5 weken zijn het geweest in Thailand en Laos! heel veel meegemaakt van Dieptepunt naar hoogtepunten! Een hele ervaring, zo blij om dit allemaal te hebben mogenmeegemaken!

Onze Sydney avonturenvertellen we de volgende keer! Maar we verklappen alvast dat het er geweldig isgeweest!

Morgen pikken we onze crib op voor de komende 5 weken, New Zealand here we come!

That's all Folks, tot de volgende keer!

Xus Noud en Jet!!

ona

ach Jet dat was toch weer even genieten van je verhaal

Zus

Hej lieve Leute,

Mooi verhaal weer. Er zijn diverse uitgevers geinteresseerd om te publiceren ;-) Maarre we willen foto's zien!! Zo benieuwd ook naar de Sydney pics!
Have fun en benieuwd naar jullie CRIB on WHEELS!

XXX

wendy en huib

wauw wat maken jullie een hoop mee.
Je wordt wel makkelijker lijkt me je slaapt overal, eet overal etc. Gaaf hoor.
X

Annelies

Ongelooflijk,wat maken jullie veel mee,geweldig om het allemaal te lezen.
Je schrijven ZO kostelijk!!!!!
En nu een geweldige tijd in Nieuw Zeeland.
Veel liefs uit regenachtig nieuwerkerk.
hjal, Lies en Fab.,en Ginny

charlotte

heey hoe gaat het met jullie met mij goed en met me mobiel ook als jullie terug zijn wil ik jullie nummer!! en echt hartstikke gaaf wat jullie allemaal meemaken geniet er nog even van heeeeel veeeeel xxxxxxxxx charlie.

lenie en ronald

Wat een mooi verhaal weer. Zo leuk om te lezen
Veel plezier in Nieuw Zeeland We wachten op het volgende verhaal. Veel liefs en groetjes

margit

Leuk om jullie verhalen te lezen hier in het natte Nederland na weer een lange werkweek maar wel met vaste prijzen, en wat voor prijzen!
Geniet van je huisje op wielen en weer lekker zelf kokkerellen en boodschappen doen en niet meer wachten op bussen en boten, alhoewel, jullie zullen in Nieuw Zeeland vast nog wel leuke water activiteiten doen en natuurlijk de oversteek naar het andere eiland. groetjes

Patricia en Cor

Hoi Yet en Noud,

Gaaf hoor wat jullie allemaal meemaken. Nou, geniet ervan. Groetjes, van ons

frits en nel

Hai asia trotters,
Het was een interesante story. Toch wel prettig dat je een beetje ruim in de tijd zit. Want geduld is een schone zaak. maar daar krijg je toch weer een heleboel leuks voor terug. Jullie mogen dadelijk zelf met jullie bus op pad. Arnoud stopt bij elke tempel, Harriet er even uit om de schietgebedje te doen en ik denk dat Arnoud het afsteken van de rotjes wel zelf doet( gezien zijn ervaring met fikkie stoken.
Succes met het links rijden. Garoetten frits en nel

Wout en Magda

Weer een schitterend verhaal, op naar jullie belevenissen in New Zealand, much fun there. xxx Wout en Magda.

Magda

Ik dacht dat jouw bril kapot was met die fiets...valpartij... en je hebt hem steeds op je neus, hoe kan dat dan en je daglenzen zijn ook bijna op??????

Muriel

Lievekes! Tjee wat gaat dat hard zeg! Nu al in NZ : ) Genieten, weken op hetzelfde bed slapen, heerlijk : ) Ik heb je Skype aangemeld, nu nog een lucky moment dat we beide online zijn : ) Hoop je snel te horen! Dikke kus Muur en de groetjes van Sten!

barbara

go wat heerlijk toch al die verhalen, ik vind het geweldig om te lezen. Het is inderdaad een verademing als je weer in een westers georiënteerd werelddeel komt. Het gevoel dat je in Azië door jan en alleman wordt belazerd ken ik ook wel, en dan voel je als je ergens anders aankomt, dat die leefwijze toch beter bij je past. Nieuw Zeeland, ik ben erg benieuwd wat het jullie aan avonturen brengt. Het staat op ons lijst om te bezoeken, maar ja het lijstjew is vrij lang, en je moet prioriteiten stellen als de vrije tijd(dit geldt natuurlijk alleen nog voor André alhoewel ik het zo druk heb dat ik niet begrijp dat ik er altijd bij heb gewerkt) schaars is. Ik kijk weer uit naar de volgende story, liefs van ons uit the Netherlands, Bar en André

NaaT

Haha heb op het dak van de slow ferry geslapen omdat de bedden overboekt waren voor mijn visa run van Ko Tao naar birma :) N-joy the kiwi's!